Urheilugaala kiinnostavana markkinointialustana

Urheilugaala on vuosittain tammikuussa järjestettävä gaalailta, joka tukee liikunnan ja urheilun arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa. Gaala kerää yhteen urheilun taustajoukot, fanit ja urheilijat kerran vuodessa saman katon alle. Urheilugaala sai viime vuoden syksyllä tunnustuksen Sponsorointi & Tapahtumat Awardseissa vuoden kuluttajatapahtumana. Urheilugaalaa suosittelee 90% kävijöistä (Sponsor Insight). Urheilugaala on ison tv-näkyvyyden ja mediahuomion lisäksi myös merkittävä b2b-tapahtuma. Lajiliitot, urheiluseurat, urheilutapahtumien järjestäjät ja urheilun kanssa yhteistyössä olevat firmat kokoontuvat verkostoitumaan gaalaillalliselle.

 

Urheilugaalan tuottaja Anna Komu kirjoitti aiemmin Urheilugaalan tapahtuman sisäisistä näkyvyysmahdollisuuksista kumppaneille: https://www.starsquad.fi/blogi/2018/3/22/urheilugaala-trke-verkostoitumis-ja-edustustilaisuus-yhteistykumppaneillemme.

 Tässä blogissa avaan Urheilugaalan mahdollisuuksia ympärivuotisen sisällöntuotannon näkökulmasta. Urheilugaalan kumppani voi osoittaa tukevansa suomalaista urheilua ja liikuntaa läpi vuoden. Tämä on merkittävä asia, sillä haluamme että kumppanimme pystyvät hyödyntämään yhteistyötä muutenkin kuin vain gaalapäivänä ja gaalaviikolla.

 

Markkinointioikeus suomalaisen urheilun tukijana

remeo nettisivu.png

 

Olemme rakentaneet viime vuosina kumppaneillemme työkaluja, joilla he voivat osoittaa olevansa virallinen UG-kumppani. Esim. kumppanin pitäessä henkilöstön sisäistä liikunnallista virkistyspäivää se voi kertoa olevansa myös mukana virallisena urheilun tukijana. Kumppanit ottivatkin aktiivisesti uudet työkalut käyttöön, ja lisäsivät ”mukana tukemassa suomalaisen urheilun arvostusta” -bannerin mm. somepäivityksiin, nettisivun etusivulle, uutiskrjeisiin ja sähköpostiallekirjoituksiin. Suomalaisen urheilun kumppanuudesta kannattaa olla ylpeä ja haluammekin, että kumppanit kertovat tätä ilosanomaa monipuolisesti markkinointiviestinnässään. Nään tässä myös paljon mahdollisuuksia, ja kannustammekin kumppaneita ottamaan Urheilugaala-kumppanuuden yhdeksi markkinoinnin isoksi kärjeksi. Integroimalla yhteistyön kokonaisvaltaisemmin markkinointiviestintään kumppanuus saavuttaa laajempaa näkyvyyttä ja synnyttää positiivista mielleyhtymää brändistä suomalaisen urheilun tukijana.

Urheilugaalan uusi kumppani Sportspot aktivoi asiakkaitaan kertomaan omia sykähdyttäviä urheiluhetkiään, käyttäen UG19 virallinen kumppani -banneria.

ug sportspot.png

Viime vuonna Olympiakomitean #nuorellesiivet -lahjoituskampanja lanseerattiin Urheilugaalan ehdokasesittelyn yhteydessä Kisahallilla. Kampanjassa tukijat voivat lahjoittaa valmennustunteja paikallisesti valitsemalleen urheiluakatemialle. Nuorelle siivet -kampanja tulee olemaan iso teema myös vuoden 2020 Urheilugaalassa, ja tämä antaa gaalakumppaneille mahdollisuuden tehdä myös konkreettinen lahjoitus junioriurheilun tukemiselle. Konkreettiset teot hyvän asian puolesta ovat vaikuttava tapa nostaa brändin imagoa ja osoittaa yrityksen vastuullisuutta. Arvot ja vastuullisuus vaikuttavat paljon nykyaikaisen kuluttajien ostopäätöksiin.

#Nuorellesiivet -kampanjan sanomaa levitettiin mm. Urheilugaalan somessa, printtimainonnassa, viestinnässä sekä ulkomainonnassa. Clear Channelin uusista vaikuttavista mediapaikoista käytössä oli mm. Amos Rexin medianäyttö.

nuorelleug.png


Suomalaisen urheilun huippuhetkien omistaminen ja #UGvierailee

Viime vuoden gaalakaudella aloitimme uuden sisältökonseptin Urheilugaalan kanavissa: #ugvierailee. Ideana on vierailla monipuolisesti eri tason paikallisissa urheilutapahtumissa, ja välittää fiiliksiä katsomoista ja synnyttää kiinnostusta uusiin lajeihin. Lisäksi haastattelimme jokaisesta tapahtumasta urheilijaa, jonka kautta avasimme eri lajien persoonia.

#UGvierailee -konseptia on sovellettu myös kumppaniaktivointeihin. Esim. Lääkärikeskus Aavan tiimipäivään toimme Uno-palkinnon vierailulle, ja sille tehtiin leikkimielinen kuntotesti!

ugaava.png

Suomalaisen urheilun huippuhetket herättävät tunteita ja keskustelua. Kumppani voi osallistua keskusteluun, ja aktivoida asiakkaitaan keskustelemaan suomalaisen urheilun isoista ja tunteellisista hetkistä. Somessa ja uutisissa käy läpi vuoden kuuma keskustelu etenkin vuoden urheilija- ja sykähdyttävin urheiluhetki -palkintojen ehdokkaista ja omista suosikeista voittajiksi. Joka viikko urheilussa tapahtuu jotakin, jolloin syntyy keskustelu ensi vuoden Gaalan voittajista. Heti gaalan jälkeen helmikuussa puhutaan jo ensi vuoden tammikuun voittajaehdokkaista! Urheilugaalan uusi kumppani Huawei liitti itsensä sykähdyttävin urheiluhetki -palkintoon ja aktivoi ihmisiä jakamaan omia urheiluhetkiään samalla tuoden tietoisuutta uudesta Huawei Mate 20 Pro -puhelimesta. Kisojen kautta yhteisille kumppanijulkaisuille saatiin merkittävän iso näkyvyys.

huawei kisa.png

Gaalapäivä on toki juuri se hetki, jolloin kiinnostus on korkeimmillaan. Tällöin kumppanit voivat elää gaalaillassa mukana, ja julkistaa omalla kulmallaan illan voittajia. Esimerkiksi Valio löysi Urheilun lähettiläs -palkinnon voittajasta vanhan maitopojan!

valio ug.png

Kuluttaja- ja yritysmyynnin tukeminen sekä brändiaktivoinnit

 Hyvä kumppanuusyhteistyö edellyttää usein myös suoraa myynnin tukemista. Yritysmyynnin puolella kumppanimme saavat mahdollisuuden rakentaa liidejä generoiva aktivointiständi Urheilugaalan punaiselle matolle sekä oikeuden isännöidä ja esitellä liiketoimintaansa workshopeissa muille kumppaneille. Urheilugaalan tavoite on toimia alustana, jonka kautta tavoittaa muut urheilupinnassa toimivat yritykset.

Esimerkiksi Urheilugaalan vuoden 2019 uusi kumppani Remeo haastoi gaalavieraat tekemään kierrätyslupauksia sekä testaamaan jätteiden lajittelutaitonsa.

Janina Pitkänen-17 (1).jpg

B2C-puolelle rakennamme myös räätälöityjä ratkaisuja tukemaan suoraa kuluttajamyyntiä. Urheilugaalan sosiaalisen median yhteisöt ja uutiskirjerekisterit ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Uutiskirjerekisteriä olemme kasvattaneet etenkin sykähdyttävin urheiluhetki -äänestyksen kautta, jonka äänimäärät ovat kasvaneet kahdessa vuodessa n. 50 tuhannesta yli 130 tuhanteen. Some-yhteisöjä kasvatamme kilpailuilla, mielenkiintoisella ja oikea-aikaisella urheilusisällöllä sekä aktiivisella reagoinnilla keskusteluihin. Facebookissa Urheilugaala -yhteisö on muihin Suomen gaaloihin verrattuna isoin (ja myös aktiivisin), ja on myös ohittanut Ruotsin Iddrottsgalan fanimäärässä. Kasvatamme yhteisöjä siksi, että saamme viestittyä suomalaisen urheilun sykähdyttäviä hetkiä mahdollisimman monelle myös somen kautta, sekä myös siksi että Urheilugaala olisi entistä relevantimpi alusta kumppanien viestin läpisaamiseen urheilun ystäville.

 

Urheilugaalan kanavissa jaetaan kumppaneille liiketoiminnallisesti tärkeää sisältöä, sekä esittelemme jokaisen kumppanin ja yhteyden urheiluun mainostettavalla somejulkaisulla.

Urheilugaalan faneille pystytään tekemään myös ekslusiivisia tarjouksia kumppanien tuotteista ja palveluista.

 

ugvirta.png

 

Hospitality-elämykset sidosryhmille

 

Aktiivinen urheilun tukija Smile on gaalassa uutena kumppanina, ja vuoden 2020 Urheilugaalassa Smile tarjoaa naisten jääkiekon MM-kisojen koko 350-päiselle vapaaehtoisjoukolle oman gaalaelämyksen. Smile oli myös jääkiekon kisojen kumppani, ja Urheilugaala onkin mainio alusta kumppanille nivoa yhteen kaikki muut suomalaisen urheilun kumppanuutensa, ja tuoda niiden huippuhetkiä esiin.

Myös Helsingin kaupunki tarjoaa muodostelmaluistelun MM-kisojen 200 vapaaehtoiselle gaalaelämyksen. Urheilugaala onkin oiva paikka nostaa esiin kyseisen vuoden kansainvälisiä urheilun suurtapahtumia. Viime gaalassa nähtiinkin esimakua muodostelmaluistelun kisoista, kun Jenni Vartiaisen esityksen aikana lavan valloittivat suomalaiset muodostelmaluistelu-joukkueet. Urheilugaala ja kumppanit haluavat osoittaa arvostusta suomalaisten urheilutapahtumien tärkeille vapaaehtoisille, ilman heitä ei tapahtumia järjestettäisi!

Smile ug.png

Mikä olisi parempi tapa sitouttaa tärkeää asiakasta tai kumppania kuin viettämällä hänen kanssaan upea gaalailta illastaen tähtien loisteessa nauttien vuoden sykähdyttävimmistä urheiluhetkistä. Gaalaelämys on upea ilta, joka hehkuu loistokkuutta ja arvokkuutta tärkeän asian puolesta. Gaalan kumppanit Veikkaus ja IS tarjoavat asiakkailleen ja henkilöstölleen katsomolippuja 2 yhden hinnalla. Urheilulehden tilaajat ja Sanoman henkilöstö sekä Veikkauksen etuasiakkaat saivat mahdollisuuden osallistua alehintaan.

Gaalakumppanit saavatkin oikeuden parhaisiin pöytiin illallistasolta sekä voivat arpoa katsomolippuja asiakkailleen tai viedä henkilöstöään kokemaan Urheilugaalan livelähetys.

niemi urheilugaala.png


Vuoden 2019 uuden kumppanin Sportspotin kanssa rakennettiin yhdessä täysin uusi VIP-ilta osaksi Urheilugaalaa. Sportspot Loungessa päästiin illallisen yhteydessä kisailemaan urheiluhenkisissä tehtävissä, joissa pöydistä muodostetut tiimit heittäytyivät täysillä urheilun tunteeseen mukaan! Mm. tuuletuskisa nosti koko porukan henkeä ja Niemi Centeristä kantautui aivan oma tunnelmansa, josta saatiin pelkästään positiivista palautetta. Sportspot Lounge -illan huipennuksena tiimikisan voittaja palkittiin leikkimielisellä Vuoden Yleisö -Unolla Hartwall Arenan päälavalla juuri ennen tv-lähetyksen alkua.

sportspot ug.png

 

Lähde mukaan kumppaniksi!

Kaiken kaikkiaan haluamme olla kiinnostava alusta yhteismarkkinointiin, eikä Urheilugaala tarjoa kumppaneille ainoastaan logonäkyvyyttä gaalapäivänä. Parhaimmillaan kumppanuus synnyttää jotakin sellaista uutta, jota yksin ei pystyttäisi tekemään ja joka tuo lisäarvoa gaalavieraille ja urheilun seuraajille. Tekemistä ja kehitettävää aina riittää, mutta mielestäni olemme oikealla tiellä ja pystymme tarjoamaan monipuolisia mahdollisuuksia.

 

Starsquad hoitaa Urheilugaalan kumppanihankintaa sekä yhteistyön hyödyntämisasioita, ja uusia kumppaneita viime vuonna olivat Huawei, Smile, Sportspot, Kajon, Floramore ja Coloro. Täältä löydät kaikki Urheilugaalan tämänhetkiset kumppanit: https://urheilugaala.fi/yhteistyossa/

Kiinnostaako sinua kumppanuus suomalaista urheilukenttää yhdistävän toimijan kanssa? Ole rohkeasti yhteydessä, ja rakennetaan yhdessä teille mahdollisuus hyödyntää urheilun sykähdyttävää tunnetta markkinoinnissanne!


Heikki Pohjonen, Urheilugaalan markkinointipäällikkö

heikki.pohjonen@starsquad.fi

050 5635537

Harjoittelu ja kesätyö Starsquadilla

Starsquadin työharjoittelija ja kesätyöntekijä Vili kertoo kokemuksiaan kevään ja kesän ajalta. Vili lähti ennakkoluulottomasti kokeilemaan graafikon hommia ja markkinointiviestintää tapahtuma-alan yritykseen ja se kannatti!

ELÄMYSREISSU JALKAPALLON MM-KISOIHIN!

Starsquadin Heikki matkusti Pietariin yhdessä Event Travelin kanssa seuraamaan jalkapallon MM-kisoja. Lue tästä raporttia elämysreissusta, sekä siitä miksi kannattaa yleisesti lähteä paikan päälle kokemaan elämyksiä huippu-urheilun parissa!

Kiekkoa palmujen alla!

Lue Starsquadin myyjän Christofferin kokemukset Miamista Florida Panthers vs Washington Capitals NHL-pelistä!

Sponsorointi-yhteistyön monipuoliset mahdollisuudet

Starsquad on uudistanut sponsorointikumppanuuksien tarjoamaa kesän ja syksyn 2017 aikana. Tarjoamme asiakkaille mahdollisuuksia ja sitä kautta ratkaisuja hyödyntää sponsorointia laaja-alaisesti tapahtumien, seurojen tai liigojen kautta. 

Kymmenen vuotta konfettisadetta ja urheilun juhlaa

Suomi 100 -juhlavuoden Gaala oli jälleen osoitus siitä, että sillä on kyky kehittyä jatkuvasti. Gaalan tähtiartistit, urheilijatähdet ja mielettömät puitteet toivat Hartwall Arenan katsomoihin lähes 4000 suomalaista illallisvieraiden lisäksi.

e-Sportsin maailmanvalloitus

eSports on Suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa jo 2. suosituin urheilulaji! Rajusti kasvava ilmiö on yhä vieras suurelle yleisölle, mutta eSports juna puskuttaa järisyttävää vauhtia eteenpäin. Lue Starsquadin Hessun kokemuksia Dreamhack digifestivaali -tapahtumasta.

Myykö Suomi kovasti vai pehmeästi?

Starsquadin tiimi osallistui 12.5. Finlandia Talossa järjestettyyn Suomi myy!- seminaariin. Myyntitiimin Marjo Savinainen kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan myynnistä ja eri tapojen hyödyntämisestä työssään.

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.