ELÄMYSREISSU JALKAPALLON MM-KISOIHIN!

mm7.jpeg

Jalkapallo on maailman suosituin ja seuratuin urheilulaji, ja jalkapallon MM-kisat ovat yksi merkittävimmistä ja  suurimmista urheilutapahtumista. Kisojen kiinnostavuus pysyy aina korkealla tasolla, kun spektaakkeli järjestetään vain kerran neljässä vuodessa. Lähdimme viime viikolla Event Travelin ja Starsquadin reissulle Pietariin, jossa vietettiin tällä kertaa hieman erilaista juhannusta. Tämä oli itselleni ensimmäinen futiksen arvokisa-kokemus. Ja jo pitkään oli selvää, että nyt jos koskaan kisoihin on lähdettävä; Pietaria lähemmäs tuskin hirveän nopeasti tämä urheilujuhla rantautuu. Juhannusaattona agendalla oli Brasilia-Costa Rica futis-spektaakkeli!

Matkapakettiin kuuluivat junamatkat, bussikuljetus hotellille ja peliin, majoitus sekä otteluliput. Jalkapallon MM-kisoihin lippujen saanti on ylipäänsä hankalaa, ja perustuu arvontaan, jolloin kohdalle sattuu usein sattumanvarainen ottelu. Tämä on jo yksi syy käyttää matka-agenttien palveluita. Mutta tärkein on kuitenkin mielestäni se, että kun ostat paketin kokeneelta urheilumatka-järjesteltäjältä, niin voit olla varma että reissusi on mahdollisimman sujuva. Mikäs sen helpompaa kuin ostaa koko paketti yhdeltä luukulta.

Menomatkalla junassa tunnelma oli odottava, ja menomatka taittui sujuvasti n. 3.5 tunnissa. Kisoissa oli erikoisjärjestely, joka mahdollisti että kisaturisti ei tarvitse viisumia Venäjälle, vaan sinne riittävät ottelulippu sekä erikseen haettu Fan ID -kortti. Event Travel avusti tarvittavien dokumenttien hankinnassa etukäteen, ja myöskin junassa matkalaisia esim. maahantulokorttien täytössä.

mm1.jpeg

 

Torstai-iltana viihdyimme virallisella Fifa Fan zone -alueella, jonne eri maiden fanit kerääntyvät katsomaan otteluita ja fiilistelemään kisatunnelmaa. Tämä on jo itsessään kokemuksen arvoinen juttu, vaikka ei varsinaista pelilippua olisikaan.

mm10.jpeg
mm9.jpeg

 

Perjantaina koitti sitten varsinainen pelipäivä. Hotellin edestä kerättiin joukot kasaan ja bussi kuljetti seurueen stadionin lähistölle hyvissä ajoin.

mm3.jpeg

 

Stadikan edessä tunnelma oli katossa, ja viihdyimmekin fanialueella aina pelin alkuun asti. Fanialueella sponsorien aktivointipisteet ovat isossa osassa, ja kisojen pääsponsorit pääsevät täällä kosketuksiin fanien kanssa tukien fanikokemusta omalla panoksellaan, esim. jakaen brändättyjä kannatusvälineitä.

Pelissä paikat olivat erittäin hyviltä paikoilta, maalin takaa keskitason korkeudelta. Edustimme juhannuksen kunniaksi tottakai Suomen pelipaidoissa ja omalta osaltamme toimme esiin suomalaista jalkapallokulttuuria! Huuhkajien paita herätti huomattavasti kiinnostusta, ja Suomelle toivoteltiin onnea, että vielä joku päivä kisoihin päästäisiin! Päällimmäisenä jäikin mieleen, että kaikki ihmiset olivat todella ystävällisiä ja positiivisia. Ison urheilutapahtuman aikana ihmiset ovat usein hyvällä hengellä liikkeellä, ja mielellään toivottavat kisaturistit tervetulleeksi kotimaahansa.

mm4.jpeg

Itse peli oli todella jännittävä, ja tilanne oli 0-0 vielä 90 minuutin kohdalla. Brasilia-fanit päästettiin piinasta lisäajalla, kun Brasilia teki kaksi maalia viime hetkillä voittaen 2-0.  Sitten laulettiin kannatuslauluja brasialaisten kanssa pitkälle pelin jälkeen. 

 

mm6.jpeg
mm8.jpeg

Paluumatkalla olivat taas kyydit valmiina juna-asemalle. Junaa jouduttiin vaihtamaan Vainikkalan raja-asemalla bussiin VR:n ratatöiden takia, mikä heikensi hieman paluumatkan sujuvuutta. Mutta tämä oli tällä kertaa VR:n ratkaisu ratatöiden ajoituksessa, eikä suuremmin kyllä haitannut.

Itselleni iso osa kokemusta on fanikulttuuri ja erilaisten ihmisten kohtaaminen. Brasilia-fanien kanssa keskustellessa selvisi mm., että heidän ykkösfanilaulunsa näissä kisoissa pilkkaa Argentiinaa ja Maradonaa, ja muistuttaa hieman esim. Suomen ja Ruotsin naapurillista naljailua jääkiekossa. Futiksen MM-kisat ovat huikea kokemus ihan kelle tahansa, vaikka jalkapallo ei suuremmin kiinnostaisikaan.

Mielestäni on avartavaa käydä tutustumassa maailmalla erilaisiin urheilutapahtumiin. Tämä avaa uutta näkökulmaa eri maiden ihmisiin ja heidän intohimoihinsa. Englannin futiksen Valioliiga-pelissä ymmärrät kuinka suuri juttu jalkapallo on englantilaisille. Se ei ole vain peli, vaan juontaa juurensa eri kaupunkien historiasta ja perinteistä. Esim. Liverpoolin ja Manchesterin kaupunkien joukkueiden suuri keskinäinen kilpailu perustuu alkujaan pitkälti Liverpoolin sataman ja Manchesterin kanaalin kilpavarusteluun ja työllisyystilanteen kilpailuun. Monzan F1-matkalla taas ymmärrät mitä Ferrari merkitsee italialaisille. Urheilumatkailu tarjoaa suuria kulttuurielämyksiä, ja urheilu aidosti yhdistää ihmisiä! 

Suosittelenkin aktivoitumaan ja miettimään urheilun elämysreissuja maailmalle. Starsquad tarjoaa yhdessä Event Travelin kanssa matkapaketteja urheilun huipputapahtumiin. Tarjolla on paikallista kulttuuria, nähtävyyksiä, positiivisia kohtaamisia muiden fanien kanssa ja unohtumaton kisäelämys!

mm5.jpeg

Kiitos myös toki mahtavalle reissuseuralle: Iiro, Santtu ja Anssi!

- Heikki Pohjonen / Starsquadin markkinointi

Seuraa Heikkiä Twitterissä

Seuraa Starsquadia sosiaalisessa mediassa, Instagramista näet myös videotarinaa reissusta:

Facebook

Twitter

Linkedin

Instagram

Harjoittelu ja kesätyö Starsquadilla

Starsquadin työharjoittelija ja kesätyöntekijä Vili kertoo kokemuksiaan kevään ja kesän ajalta. Vili lähti ennakkoluulottomasti kokeilemaan graafikon hommia ja markkinointiviestintää tapahtuma-alan yritykseen ja se kannatti!

ELÄMYSREISSU JALKAPALLON MM-KISOIHIN!

Starsquadin Heikki matkusti Pietariin yhdessä Event Travelin kanssa seuraamaan jalkapallon MM-kisoja. Lue tästä raporttia elämysreissusta, sekä siitä miksi kannattaa yleisesti lähteä paikan päälle kokemaan elämyksiä huippu-urheilun parissa!

Kiekkoa palmujen alla!

Lue Starsquadin myyjän Christofferin kokemukset Miamista Florida Panthers vs Washington Capitals NHL-pelistä!

Sponsorointi-yhteistyön monipuoliset mahdollisuudet

Starsquad on uudistanut sponsorointikumppanuuksien tarjoamaa kesän ja syksyn 2017 aikana. Tarjoamme asiakkaille mahdollisuuksia ja sitä kautta ratkaisuja hyödyntää sponsorointia laaja-alaisesti tapahtumien, seurojen tai liigojen kautta. 

Kymmenen vuotta konfettisadetta ja urheilun juhlaa

Suomi 100 -juhlavuoden Gaala oli jälleen osoitus siitä, että sillä on kyky kehittyä jatkuvasti. Gaalan tähtiartistit, urheilijatähdet ja mielettömät puitteet toivat Hartwall Arenan katsomoihin lähes 4000 suomalaista illallisvieraiden lisäksi.

e-Sportsin maailmanvalloitus

eSports on Suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa jo 2. suosituin urheilulaji! Rajusti kasvava ilmiö on yhä vieras suurelle yleisölle, mutta eSports juna puskuttaa järisyttävää vauhtia eteenpäin. Lue Starsquadin Hessun kokemuksia Dreamhack digifestivaali -tapahtumasta.

Myykö Suomi kovasti vai pehmeästi?

Starsquadin tiimi osallistui 12.5. Finlandia Talossa järjestettyyn Suomi myy!- seminaariin. Myyntitiimin Marjo Savinainen kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan myynnistä ja eri tapojen hyödyntämisestä työssään.

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.