Urheilugaala - tärkeä verkostoitumis- ja edustustilaisuus yhteistyökumppaneillemme

Janina_Pitkänen_4589.jpg

Moikka,

Tänään kirjoitan yhteistyökumppanuuksistamme Urheilugaalassa ja niiden hyödyntämisestä tapahtumissa. Haluan myös tuoda esiin yhteistyökumppaneidemme erilaisia lähestymistapoja tapahtumaan sekä muutamia nostoja pohjautuen Sponsor Insightin teettämään gaalatutkimukseen 2018. Gaalatutkimuksen teimme Sponsor Insightin kanssa yhteistyökumppaneillemme, tv-katsojille, katsomoyleisölle, illallisvieraille, Legendat-illan vieraille sekä sykähdyttävin hetki -äänestäjille. Tällä hetkellä käymme läpi neuvotteluja kovaa tahtia tulevaan gaalaan yhteistyökumppaneidemme osalta ja siksi tämä on myös ajankohtainen aihe meidän puoleltamme.

Itselläni pyörähtää neljäs Urheilugaala käyntiin ja tässä ajassa tapahtumasta on muodostunut tärkeä projekti. Olen harrastanut paljon kaikkia eri lajeja juniorina ja ollut monipuolisesti töissä urheilun parissa, joten mikäpä sen luonnollisempi tapahtuma kuin Urheilugaala, joka kattaa koko suomalaisen urheilun lajikirjon. Mikä hienointa, pääsen tekemään töitä suomalaisen urheilun arvostuksen eteen. Yhteistyökumppanuuksien osalta suunnittelen yhteistyökumppaneidemme kanssa näkyvyyksiä ja pidän huolta siitä, että he saavat vähintäänkin sen kaiken mitä sopimuksissa on sovittu.

Luin tässä vähän aikaa sitten Sponsor Insightin sivuilta tutkimuksen ”Sponsoroinnin barometri ”, jossa huomasin ilokseni, että urheilun sponsorointi on kasvanut viime vuonna Suomessa +8,8% ja kulttuurin osalta kasvu on ollut huikeat 38,9%. Kulttuurin osalta tähän lukuun on toki vaikuttanut viime vuoden juhlavuosi Suomi 100, joka on merkittävä asia tämän kasvun osalta. Norja ja Ruotsi ovat näissä luvuissa edelleen edellä meitä, mutta kasvu on alkanut olla Suomessa vahvaa. 

 Katso tutkimus kokonaisuudessaan  täältä

Katso tutkimus kokonaisuudessaan täältä

Aktivoinnit Urheilugaalassa

Gaalan yhteistyökumppaneiden kanssa suunnittelemme aina räätälöidysti kunkin näkyvyydet ja linkittymisen tapahtumaan. Kaikilla on erilaiset lähtökohdat gaalaan ja jokaisen kanssa lähdetään yksilöllisesti rakentamaan heidän tärkeintä "kärkeään" ja linkittymistä tapahtumaan. Pitkien kumppanuuksien osalta löydetään myös uusia näkökulmia ja aiheita. Tutustuessa yhteistyökumppaniin, tärkeimpänä lähtökohtana on se, miksi yhteistyökumppani on lähtenyt mukaan tähän tapahtumaan ja mitä hän haluaa tuoda esiin yhteistyökumppanina tapahtuman kautta. Yhteiset tavoitteet hahmottavat ja kantavat molempien hyötyä pitkälle.  

 Vasemmalla Valio Akatemialaisia esiintymässä punaisella matolla ja vieressä Valio Akatemian stipendin saaneet Seals Basket ry. Valion kärkenä tapahtumassa oli nostaa heidän Valio Akatemian toimintaa, johon Urheilugaala toimii juuri oikeana kanavana.

Vasemmalla Valio Akatemialaisia esiintymässä punaisella matolla ja vieressä Valio Akatemian stipendin saaneet Seals Basket ry. Valion kärkenä tapahtumassa oli nostaa heidän Valio Akatemian toimintaa, johon Urheilugaala toimii juuri oikeana kanavana.

Yhteistyökumppaneille gaala tarjoaa ainutlaatuisen ja ikimuistoisen kokemuksen urheilutapahtuman sponsoroinnin parissa. Meillä on mahtavia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olemme käyttäneet luovuutta ja saaneet upeita näkyvyyksiä aikaiseksi, niin itse paikan päällä kuin digitaalisissa kanavissa. Logonäkyvyyden lisäksi kumppanin pitäisi nykyään mielestäni saada myös jotain muuta konkreettista hyötyä. Pelkkä logonäkyvyys alkaa olla jo aika vanhanaikainen ajattelumalli. Brändi jää myös helpommin mieleen, kun siihen liitetään jotain konkreettista. Kumppanimme Sponsor Insightin tutkimukseen perustuen ne yhteistyökumppanit, joilla on ollut jotain konkreettista aktivointia tapahtumassa, ovat jäänet ihmisten mieleen parhaiten.

 BMW:n moottoripyörä koristaa aulaa vieraiden saapuessa sisään. Oikealla BMW:n auto nostettuna kattoon illallispöytien ylle.

BMW:n moottoripyörä koristaa aulaa vieraiden saapuessa sisään. Oikealla BMW:n auto nostettuna kattoon illallispöytien ylle.

Brändin rakentaminen ja sen luominen onnistuu myös olemalla mukana yhteistyökumppanina tapahtumassa. Asiakkaalla voi olla jokin tietty kuva jostain yrityksestä, mutta kun he tulevatkin mukaan sponsoriksi tapahtumaan, käsitys voi muuttua. Sponsoroimalla jotain erilaista tai yllättävää kohdetta, yritys voi muokata asiakkaiden ennakkokäsityksiä heidän brändistään.

Yhteistyökumppaneilla on yleensä myös tavoitteena saada kiinni jotain tiettyä kohderyhmää sponsoroimansa tapahtuman kautta. Kohderyhmänä tapahtumassa voi olla esimerkiksi oma henkilöstö tai potentiaalinen työvoima, jolloin pyritään motivoimaan työntekijöitä, lisäämään sisäistä viestintää ja vahvistamaan yrityskulttuuria ja yrityksen kuvaa työnantajana. Tavoitteena voi olla myös uusien asiakassuhteiden avaaminen, nykyisten asiakassuhteiden vahvistaminen, yrityskuvan vahvistaminen muiden yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden silmissä tai muut myynnilliset tavoitteet. Kyseessä voi olla myös muu kohdeyleisö, kuluttajat tai media, joiden yrityskuvaa ja brändimielikuvaa pyritään vahvistamaan.

 Viime vuonna Plan International Suomen pisteellä haluttiin nostaa tyttöjen kampanjaa. Valittiin "girl power" -laji ja rollerderby joukkue Kallio Rolling Rainbow rullaili punaisen maton vieressä ja oli Planin kampanjan mukaisesti #tyttöjenpuolella

Viime vuonna Plan International Suomen pisteellä haluttiin nostaa tyttöjen kampanjaa. Valittiin "girl power" -laji ja rollerderby joukkue Kallio Rolling Rainbow rullaili punaisen maton vieressä ja oli Planin kampanjan mukaisesti #tyttöjenpuolella

Urheilugaala verkostoitumisalustana

Ennen tapahtumaa järjestämme yhteistyökumppaneillemme kumppaniworkshop-tilaisuuksia, joissa heillä on mahdollisuus verkostoitua meidän kaikkien kumppaneiden kanssa sekä kertoa omasta liiketoiminnastaan muille. Nämä ovat nousseet myös tutkimuksen mukaan tärkeäksi kulmakiveksi heille. Pyrimme kumppaniworkshopeissa tuomaan erilaisia puhujia gaalan ulkopuolelta tilaisuuksiimme ja edistämään kunkin tavoitteita tapahtumassa. Keskustelimme juuri kollegani kanssa, että tänä vuonna haluamme kehittää myös näitä tilaisuuksia lisää ja tarjota tätä tärkeää lisäarvoa kumppaneillemme.

 SRV:n tunnelmia gaalapöydästä. Oikealla Golden Star ravintolan baari on brändätty SRV:n olohuoneeksi, jossa oli muun muassa mahdollista pelata pöytälätkää. 

SRV:n tunnelmia gaalapöydästä. Oikealla Golden Star ravintolan baari on brändätty SRV:n olohuoneeksi, jossa oli muun muassa mahdollista pelata pöytälätkää. 

On hienoa myös, kun yhteistyökumppanit löytävät toisistaan potentiaalista yhteistyötä.  Miksi tällaista ei tehtäisi tapahtumissa lisää? Katso esimerkiksi alta Interfloran ja Veikkauksen yhdessä toteuttama kukkaseinä ja valokuvauspiste. Tämä oli todella suosittu ja nousi korkealle tutkimuksissa siihen mitä tapahtumasta muistetaan.

  Veikkaus ja Interflora kehittivät yhdessä aulaa. Sumuverhon läpi pääsi kuvauttamaan itsensä kukkaseinälle. 

Veikkaus ja Interflora kehittivät yhdessä aulaa. Sumuverhon läpi pääsi kuvauttamaan itsensä kukkaseinälle. 

Sponsor Insightin gaalatutkimuksessa nousi upeasti esiin se, että 94% pitää Urheilugaalaa tärkeänä verkostoitumis- ja edustustilaisuutena. Tämä on noussut myös meidän kumppanipalavereissa esiin useasti, kun olemme käyneet viime gaalan palautteita läpi. Urheilugaalassa paikan päällä suurin osa on johtavassa asemassa olevia ihmisiä, eli päätösvaltaisia vieraita. Tämä hyödyttää siis monia yhteistyökumppaneitamme myös oman liiketoimintansa kannalta. Tähän tietysti pyritään, jotta saadaan win-win tilanne molemmille. Osa kumppaneistamme on myös mukana puhtaasti tästä syystä. Urheilugaala on myös hyvä tilaisuus suhteiden vahvistamiseen omien asiakkuuksien kanssa.

Näyttökuva 2018-4-17 kello 15.52.57.png

Jotta yhteistyö on toimivaa, siihen tarvitaan molempien osapuolten aitoa innostusta ja sitoutumista yhteiseen projektiin, aktiivista vuorovaikutusta, yhdessä kehittämistä ja seurantaa sekä aitoa aineellista ja aineetonta yhteistyöstä saatavaa hyötyä molemmille osapuolille. Kiva huomata, että keskinäinen vuorovaikutus  on meidän yhteistyökumppaneidemme mielestä myös toiminut hyvin. (kts. alta) Ensi vuonna tietysti tavoitteena nostaa ja parantaa sitä lisää. 

Näyttökuva 2018-4-20 kello 15.19.46.png

Oletko sinä käynyt Urheilugaalassa? Muistatko jonkun tietyn kumppanin näkyvyyden, kannanoton tai reagoinnin? Mikä kuva sinulle tulee mieleen yhteistyökumppanista, joka on mukana Urheilugaalassa?  Kumppanin näkyvyys ei ole välttämättä aina paikan päällä tapahtumassa, se voi olla esimerkiksi reagointia johonkin tiettyyn tapahtuman aiheeseen sosiaalisessa mediassa. Tätä aihetta käsitellään myös jatkossa Starsquadin blogissa.

Kiinnostuitko Urheilugaalasta? Haluatko yhteistyökumppaniksi Urheilugaalaan? Ota yhteyttä niin tavataan ja räätälöidään teidän kulmasta huikea lähtökohta tapahtumaan.

<3

Anna Komu

Relationship & Production Manager

p. 050 4949 504

anna.komu@starsquad.fi 

ELÄMYSREISSU JALKAPALLON MM-KISOIHIN!

Starsquadin Heikki matkusti Pietariin yhdessä Event Travelin kanssa seuraamaan jalkapallon MM-kisoja. Lue tästä raporttia elämysreissusta, sekä siitä miksi kannattaa yleisesti lähteä paikan päälle kokemaan elämyksiä huippu-urheilun parissa!

Kiekkoa palmujen alla!

Lue Starsquadin myyjän Christofferin kokemukset Miamista Florida Panthers vs Washington Capitals NHL-pelistä!

Sponsorointi-yhteistyön monipuoliset mahdollisuudet

Starsquad on uudistanut sponsorointikumppanuuksien tarjoamaa kesän ja syksyn 2017 aikana. Tarjoamme asiakkaille mahdollisuuksia ja sitä kautta ratkaisuja hyödyntää sponsorointia laaja-alaisesti tapahtumien, seurojen tai liigojen kautta. 

Kymmenen vuotta konfettisadetta ja urheilun juhlaa

Suomi 100 -juhlavuoden Gaala oli jälleen osoitus siitä, että sillä on kyky kehittyä jatkuvasti. Gaalan tähtiartistit, urheilijatähdet ja mielettömät puitteet toivat Hartwall Arenan katsomoihin lähes 4000 suomalaista illallisvieraiden lisäksi.

e-Sportsin maailmanvalloitus

eSports on Suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa jo 2. suosituin urheilulaji! Rajusti kasvava ilmiö on yhä vieras suurelle yleisölle, mutta eSports juna puskuttaa järisyttävää vauhtia eteenpäin. Lue Starsquadin Hessun kokemuksia Dreamhack digifestivaali -tapahtumasta.

Myykö Suomi kovasti vai pehmeästi?

Starsquadin tiimi osallistui 12.5. Finlandia Talossa järjestettyyn Suomi myy!- seminaariin. Myyntitiimin Marjo Savinainen kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan myynnistä ja eri tapojen hyödyntämisestä työssään.

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.