Kymmenen vuotta konfettisadetta ja urheilun juhlaa

Vuoden_urheilija_UG17-EMG-SuviSuovaara-5103.jpg

Suomen Urheilugaala täytti tänä vuonna ensimmäisen kerran pyöreitä vuosia.  Itse olen ollut mukana Gaalan tapahtumatuotannossa koko sen kymmenvuotiaan nousujohteisen historian.  17.1.2017 järjestetty Suomi 100 – juhlavuoden aloittanut Urheilugaala osoitti tänäkin vuonna kykynsä uudistua ja kasvaa.  

Suomen Urheilugaala rakennettiin vuonna 2008 päivittämään Vuoden Urheilija – tilaisuus tälle vuosituhannelle.  Ensimmäinen Urheilugaala toivotti tuolloin kesäkuussa 350 illallisvierasta tervetulleeksi Helsinkiin Kaapelitehtaalle, josta YLE televisioi ensimmäisen suoran Urheilugaalalähetyksen.  Ensimmäinen Gaala koettiin niin onnistuneeksi, että seuraava toteutettiin jo tammikuussa vuonna 2009 Hartwall Arenalla. Sen puitteet mahdollistivat Illallisvieraiden määrän kaksinkertaistamisen sekä katsomolippujen myynnin. Ensimmäisessä areenagaalassa illallisvieraat saapuivat cocktail-tilaisuuteen 50 metriä pitkää punaista mattoa pitkin ja vuosittain illallisvierasmäärä nousi ensin kohti 1000 vierasta ja sitten sen yli. Vuonna 2017 Urheilugaalan 1 674 Illallisvierasta saapuivat Veikkauksen VIP-Loungen läpi Ilta-Sanomien media-alueen salamavaloräiskeeseen. Kuvausaluetta seurasi 400 metrin pituinen punainen matto, jota elävöittivät koko matkalta Gaalan yhteistyökumppaneiden elämyspisteet, lajiesittelyt, haastattelulava sekä Suomalaisen Urheilun Hall of Fame-kunniagalleria.  Vuosien varrella punaisen maton elämysalueella on nähty upea suomalainen lajikirjo, muun muassa: jääkiekkoa, taitoluistelua, beach-lentopalloa, jalkapalloa, sambaa, voimistelua, rollerderbyä ja koripalloa. 

Urheilugaalaa on koko ajan suunniteltu ja tuotettu monille eri kohderyhmille: TV-yleisö, illallisvieraat, Niemi Centerin VIP-vieraat, aitiovieraat ja katsomoyleisö.  Haasteista huolimatta näin usean kohderyhmän palvelemisessa on onnistuttu ja YLE:n Urheilugaalan TV-yleisöennätys tehtiin tänä vuonna, kun katsojakeskiarvo oli upeat 1 070 000 ja katsojahuippu 1 239 000.  Illallisvieraiden maksimikapasiteetti on saavutettu muutama vuosi sitten, mutta illallispaikat myydään yhä nopeammin loppuun.  Hartwall Arenan Gaalakatsomoon saapuu vuosittain lähes 4000 suomalaista urheilun ystävää ja viime vuosina myös Arenan aitioista ja Niemi Centerin VIP-tilaisuudesta on nauttinut entistä useampi yritys ja järjestö vieraineen.

 

Yhteistyökumppaneilleen Suomen Urheilugaala tarjoaa ylellisen, ainutlaatuisen ja säkenöivän asiakastilaisuuden lisäksi monipuolisen alustan tapahtumamarkkinointiin ja brändityöhön, jossa kohderyhmänä on koko Suomen urheiluhullu kansa lajirajat ylittäen. Moni Gaalan kumppani onkin ollut mukana lähes alusta alkaen ja vuosittain Urheilugaala houkuttelee mukaan uusia tunnettuja yrityksiä, jotka kokevat tapahtuman monipuoliseksi markkinoinnin alustaksi.  Yhteistyökumppaneiden ja Gaalaorganisaation yhdessä ideoimat tapahtuma-aktivoinnit tuottavat kaikille Gaalavieraille lisäarvoa elämyksellisyydellään ja tekevät jokaisesta Gaalasta yllätyksellisen.

 

Urheilugaalalla on vahva asema 100-vuotiaan Suomen urheilu- ja tapahtumakentässä; se tuo kaivatun positiivisuusruiskeen ja konfettisateen keskelle pimeintä talvea.  Gaala on mielenkiintoinen ja aallon harjalla pysyvä tapahtuma monesta syystä.  Oman näkemykseni mukaan kotisohville välittyvä TV-lähetyson vain osa Gaalaelämystä, ja Urheilugaala, kuten urheilu yleensä, on parasta paikan päällä. Minulle Gaalan vuosittainen huikea tunnelma muodostuu ennen kaikkea seuraavista kolmesta elementistä:

#1 Palkitsemiset

Joka vuosi palkintoluokkien ehdokasasetelmat ja voittajanjulkistus Gaalassa herättää urheilukansassa paljon tunteita.  Urheilijan elämä on onnistumisia ja epäonnistumisia, Urheilugaala nostaa esiin vuoden onnistujia ja onnistumisia juhlavalla ja arvokkaalla tavalla ja on monelle urheilijalle yksi vuoden sosiaalisista kohokohdista rankan yksin puurtamisen jälkeen. Erityisesti Vuoden Urheilijan ja Sykähdyttävin hetki – voittajan ilo on aina käsin kosketeltavaa, ”kylmät väreet” tai ”liikutuksen kyyneleet” – materiaalia.

 

#2 Valovoimaiset tähdet

Urheilijat ja artistit sekä tähtien ainutkertaiset kohtaamiset.  Urheilugaalan tunnelma houkuttaa Arenalle Suomen Urheilijoiden terävimmän kärjen ja Gaalan artistikattaus on aina huippuluokkaa.  Kaikilla Gaalavierailla on myös mahdollisuus tavata idolejaan elämysalueen haastattelulavalla.

#3 Elämysalue

Elämysalue koostuu kumppaneiden tapahtuma-aktivoinneista ja lajiesittelyistä punaisen maton varrella. Nämä huikeat vuosittain vaihtuvat elämyspisteet elävöittävät Gaalan vieraiden tapahtumakokemusta illallisvieraista katsomoyleisöön ja tuovat Arenalle suuren urheilujuhlan tunnelman.   

Oletko Sinä kokenut Urheilugaalan paikan päällä? Mikä Sinun mielestäsi on Gaalassa parasta? 

Jos et ole vielä tutustunut Urheilugaalaan, korjaa asia ja tule juhlimaan suomalaista urheilua Hartwall Arenalle 18.1.2018.

Urheilugaalan VIP- ja aitiopaketit: TÄÄLTÄ 

Urheilugaalan katsomoliput: Myyntiin alkusyksyllä 2017

Urheilugaala YLE:llä suorana: ke 18.1.2018 klo 20.00-22.00

-Sari Myllyniemi, Relationship Manager / Starsquad

Tule seuraamaan Starsquadia sosiaalisessa mediassa:

Twitter: starsquad_fi

Facebook: starsquad_fi

Instagram: starsquad_fi

Snapchat: starsquad_fi 

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.