e-Sportsin maailmanvalloitus

Olimme viime viikolla vierailulla yhdessä maailman suurimmista kilpapeli-tapahtumista. Ruotsin kauniissa Jönköpingin kaupungissa järjestetään puolivuosittain Dreamhackin digifestivaali, jossa käy kerralla parhaimmillaan n. 50 000 kävijää. Dreamhack on ruotsalainen brändi, joka järjestää eSports-tapahtumia ja turnauksia ympäri Eurooppaa, ja vuonna 2016 Dreamhack-tapahtumat levisivät jo Yhdysvaltoihin. 

Tapahtumassa on kymmeniä eri tapahtumahalleja. Osa kävijöistä tulee ihmettelemään yleisesti tunnelmaa ja suunnistaa esim. digiexpo-alueelle tai ulkotiloissa olevalle musiikki/performanssialueelle. Kilpapelaajat pelaavat tiiviisti omaa turnaustaan ja seuraavat kyseisen pelin muita kamppailuita. Ja sitten taas ”lanittajat” roudaavat paikalle oman pelituolinsa, ja miehittäytyvät koneelle pelaamaan rennommassa hengessä pelejä kavereiden kanssa katsoen välillä vaikka tv-sarjoja. Tästä jengistä myös suuri osa yöpyy Elmian messukeskuksen nukkumahallissa.

esports

Ensimmäisenä messupäivänä astuimme puolisattumalta sisään hieman syrjäiseen auditorioon, joka oli täynnä ihmisiä seuraamassa peliä isolta screeniltä. Lavalla oli 3 selostajaa, jotka analysoivat peliä ja heittivät rentoa läppää. En aluksi tajunnut pelistä yhtään mitään ja lähinnä ihmettelin tilannetta. Seurattuamme hetken, aloin ymmärtää että uudessa Battleground-pelissä 100 pelaajaa laskeutuu sattumanvaraiseen paikkaan pelin karttamaastoon. Ideana on pysyä alati sulkeutuvan ympyrän sisällä samalla tuhoten eri asein kilpailijoita. Peliä pelattiin tiimipelinä, jossa 2 hengen tiimi auttoi toisiaan ja mietti strategisia liikkeitään. Jäädäkö mökkiin väijyyn keräämään energiaa vai suhatako alueen läpi jeepillä parempiin asemiin paljastaen samalla oman olinpaikkansa? Peli vei myös katsojan mukanaan ja huomasin aidosti jännittäväni mikä tiimi selviää voittajaksi. Fiilistelimme, että tänne tullaan todellakin seuraavina päivinä uudestaan.

 

Tajusin, että tästä satunnaisemmalle kävijälle voi pelimessuissa juuri olla kyse. eSports-tapahtumaa voisi verrata jopa Olympialaisiin, jossa yleisö käy usein tutustumassa itselle aiemmin tuntemattomiin lajeihin. Samalla tavalla Dreamhackeilla pelattiin kymmeniä erilaisia pelejä, jotka ovat kukin täysin oma maailmansa.

esports

 

 

Eri auditorioiden, expo-hallien ja laitevalmistajien kauppojen lisäksi messukeskuksessa oli päähalli, jossa pystyi seuraamaan isoimpien lajien finaaleja isoilta screeneiltä. Yhdellä paikalla istuen pystyit katsomaan esim. Counter Striken finaalia ja Hearthstonen semifinaalia samanaikaisesti. Päähalli oli satunnaisemmille messuvieraille luonteva tukikohta. Lisäksi expo-alueella oli helppo viihtyä, sillä siellä tapahtui kokoajan. Laitevalmistajat striimasivat fiiliskuvaa verkkoon, ja aktivoivat yleisöä heittelemällä faneille ilmaistavaraa. Toisella lavalla järjestettiin tunnin välein leikkimielisiä tanssikisoja, joissa jaettiin palkintoja jne.

Jotta eSports leviäisi laajemmallekin katsojakunnalle, niin tapahtumien pitää olla tarpeeksi kiinnostavia myös niille, jotka eivät ole kilpapelaamiseen aiemmin juuri tutustuneet. Tässä avainasemassa onkin se, miten palvella erilaisten kohderyhmien tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Lanittajan, kilpapelaajan, peliyleisön ja esim. viihteellistä tapahtumaa hakevan perheen intressit ovat tällaisessa tapahtumassa todella erilaisia.

Mutta miksi oikeastaan lähdimme tutustumaan Dreamhackiin? Olen itse viimeisen vuoden ajan seurannut kilpapelaamista aiempaa tarkemmin, ja kiinnostus on kasvanut kokoajan lisää. Olen vielä kaukana eSports-expertistä, mutta Dreamhack-tapahtuma avasi silmäni lopullisesti, ja nyt ymmärrän konkreettisesti jo paremmin mistä koko hommassa on kyse.

Starsquad haluaa olla mukana tässä kiinnostavassa ja rajusti kasvavassa ilmiössä. eSports on Suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa jo 2. suosituin urheilulaji! (Sponsor Insight) Olemme järjestämässä eSportsiin erikoistuneen Grail Groupin kanssa pelifestari-tapahtumaa Turun Gatorade Centeriin 19.-21.10.2017. Grail Questissä kisataan 6 eri lajin viralliset eSM-kisat, pidetään lan-tapahtuma jossa on rennompia turnauksia sekä tuodaan palettiin mukaan myös viihteellistä oheisohjelmaa. Lisätietoa täältä: http://www.grailquest.fi/

Suomen eSports-skene on vielä kehittymässä, ja nyt on mainio hetki lähteä rohkeasti tutustumaan ilmiöön. Lähde mukaan Grail Quest –pelifestarin yleisöön haistelemaan tunnelmaa. Tai lähde mukaan tapahtuman kumppaniksi tukemaan suomalaista e-urheilua! Samalla saat mahdollisuuden tavoittaa uskottavasti sellaista kohderyhmää, joka ei markkinointiasi perinteisissä kanavissa huomioi.

- Heikki Pohjonen, Digital sales & marketing / Starsquad

Seuraa Heikkiä Twitterissä: www.twitter.com/hpohjonen

 

Tule seuraamaan Starsquadia sosiaalisessa mediassa:

Twitter: starsquad_fi

Facebook: starsquad_fi

Instagram: starsquad_fi

Snapchat: starsquad_fi 

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.