Myykö Suomi kovasti vai pehmeästi?

Osallistuimme Starsquadin tiimin kanssa 12.5. Finlandia Talossa järjestettyyn Suomi myy!- seminaariin. Myyntitapoja on olemassa yhtä monta erilaista kuin myyjiä ja yrityksiä, joten lähdimme hyvinkin innostuneena kuuntelemaan kuinka Suomi tänä päivänä myy. Seminaari oli jatkoa suositulle kevään 2016 Tuplaa myyntisi- seminaarille. Vetäjänä toimi Mika D. Rubanovitsch eli Ruba; myyntivalmentaja, joka on kirjoittanut useita asiantuntijateoksia myynnistä.

Myyntiä ajatellessa tulee usein mieleen kovia ominaisuuksia: tulos, pinnallisuus, liioittelu, hyöty, kilpailu. Seminaarin avainsanat olivat kuitenkin inhimillisyys, empaattisuus ja vuorovaikutus. Ja nämä ovat ehdottomasti myyntivaltteja tämän päivän myynnissä. Markkinoilla on todella paljon hyviä tuotteita ja palveluita ja tästä tarjonnasta on vaikea erottua. Jos ja kun ei voi kilpailla ja erottua tuotteella, nousee palvelun laatu ja sitä tarjoavan henkilön ominaisuudet yhä tärkeämmiksi tekijöiksi. Haluaako ostaa henkilöltä joka haluaa vain myydä vai henkilöltä joka haluaa myydä mitä kukin asiakas oikeasti tarvitsee?

Millaisilla ominaisuuksilla ja arvoilla suomalaiset yritykset siis myyvät? Seminaarin puhujien esityksistä päätellen Suomi myy yllä mainituilla ja monilla muilla pehmeillä ja inhimillisillä arvoilla. Alla puhujien kommentteja ja minun ajatuksiani ja vinkkejä, joita tapahtumien myynnissä työskentelevän olisi näiden puheenvuorojen pohjalta hyvä muistaa.

Marianne Vikkula, toimitusjohtaja, Slush.

Tapahtuma on saanut alkunsa pienestä tilaisuudesta, joka järjestettiin sateessa KY- talolla. Heidän nöyrä ajatus on ”Laita tavoitteet taivaaseen ja pääset puoleen väliin.” Hänen mielestään myös yksi parhaimmista asioista tapahtumassa on tiivis yhteisö niistä yrityksistä, jotka ovat olleet alusta asti mukana.

AJATUS 1. Älä siis unohda lähtökohtaasi ja niitä, jotka ovat olleet mukana alusta saakka. Muista myös millä motiiveilla lähdit alunperin myymään: saavuttaaksesi itse vai luodaksesi toiselle jotain?

Kirsi Piha, viestinnän tekijä, Ellun kanat.

Jos väität tehneesi jotain työtehtävää liian kauan tai olet liian vanha siihen, et tule työllistymään Ellun kanoille. Koskaan et ole antanut kaikkeasi ja aina on joku kivi käännettävänä. Nykyisin tieto on kaikkien saatavilla reaaliaikaisena, joten enää ei voi manipuloida tai ohjata asiakasta.

AJATUS 2. Ostajat ovat nykyisin todella paljon tietoisempia tarjonnasta ja joskus tietävät jopa enemmän kuin myyjä. Älä siis aliarvioi asiakkasta. Erotu joukosta sillä, että olet aidosti kiinnostunut hänen tarpeistaan ja arvostat hänen mielipidettään.

Taneli Sutinen, kehitysjohtaja, SuperPark Oy.

Kainuun Pappilasta, kirkkoherran poika, jolle tärkeitä ominaisuuksia elämässä on uskallus, nöyryys ja palvelukulttuuri. Hän myös painotti kuinka tärkeää on uskoa omaan ideaansa vaikka se ei saisikaan myönteistä vastaanottoa.

AJATUS 3. Uskalla siirtyä oppimistasi myyntitavoista kokeilemaan jotain uutta ja ottamaan riskejä. Pidä kuitenkin mielessä asiakkaan tarpeet ja niihin vastaaminen äläkä säikähdä, jos joskus et onnistuisikaan. Epäonnistumiset opettavat tekemään asiat loppujen lopuksi toimivimmalla ja kohderyhmälle sopivimmalla tavalla.

Mikko Honkanen, perustaja, Vainu.io

Eniten myyntiä suuressa osassa yrityksissä toisi se, että alettaisiin myymään.

AJATUS 4. Ole rohkea ja seiso sen takana mitä myyt. Silloin myyt luotettavaa palvelua, jonka itsekin ostaisit.

Piia Hautamäki, myynnin yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu

Asiakkaan puolella on useita henkilöitä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Pelkkä tuote edellä- myynti ei enää riitä.

AJATUS 5. Ostopäätökseen vaikuttaa kaikkien vastaanottajien mielipiteet ja arvot. Ole empaattinen ja asetu asiakkaan asemaan, hinta ei ole hänelle tärkein silloin, kun jotain todella tarvitaan ja tuotteella / palvelulla on asiakkaalle selvä hyöty.

Mika D. Rubanovitsch

Mitä enemmän maailma digitalisoituu, sitä tärkeämmäksi fyysinen kohtaaminen tulee. Kuinka siis päästään kiinni siihen mitä asiakas oikeasti haluaa?

AJATUS 6. Vuorovaikutuksella. Itse ajattelen, että myynti on ihmisten ja heidän tarpeiden ja odotusten kohtaamista.

Omassa työssäni Starsquadin myyntitiimissä ihmisten ja heidän tarpeiden ja odotusten kohtaaminen tarkoittaa sitä, että valmistaudun asiakkaan kohtaamiseen. Mitkä ovat hänen ja edustamansa yrityksen lähtökohdat ja tarpeet uuden palvelun ostamiselle. En siis mene tuote vaan palvelu edellä. Haluan kuunnella asiakasta ja hänen tarpeitaan. Täyttää ja ylittää ne ja osoittaa että minuun voi luottaa. Toimitan hänelle juuri sen mitä hän odottaa ja ennen kaikkea ratkaisun, jotta hänen liiketoimintansa toimisi paremmin. Tämä tarkoittaa joskus sitä, että asiakkaalle tarjottava ratkaisu ei ole kallein tuotteesi eli tällöin ajattelet asiakkaan, et omaa etuasi.

Seminaari oli kaiken kaikkiaan piristävä kovien arvojen maailmassa. Ole asiakkaalle ihminen ja vastaa niihin tarpeisiin, mitä hän haluaa. Tämän me pidämme Starsquadilla mielessä ja kiitämme loistavasta seminaarista! 

-Marjo Savinainen / Sales 

Tule seuraamaan meitä sosiaalisessa mediassa:

Twitter: starsquad_fi

Facebook: starsquad_fi

Instagram: starsquad_fi

Snapchat: starsquad_fi 

NEXTM -digiSeminaarin opit

Olimme Starsquadin porukalla GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa, joka on foorumi inspiroivalle uudelle ajattelulle ja disruptoivalle teknologialle. Tässä blogissa käydään läpi seminaarin ideoiden sovellettavuutta etenkin urheilu- ja tapahtumakentässä.

Starsquad: Maailmanluokan live-elämyksiä aitiopaikalta

Tästä pamahtaa käyntiin uusi Starsquadin blogisarja: #aitiopaikalla! Blogissa käydään läpi ajatuksia ja ilmiöitä tapahtumaelämyksien, fanikulttuurin, sponsoroinnin ja uusien yleisöä aktivoivien digisovellusten ympäriltä.